Bu yazımızda sizlere prosedür nedir, ne işe yarar ve prosedür ile talimat arasındaki farklar nelerdir gibi bilgileri açıkladık.
Bir görevi doğru bir şekilde yerine getirmek için izlenmesi gereken birtakım adımlar vardır. Bu adımlar, bir çalışma alanı içinde sistematik olarak önceden belirlenir ve doğruluğu aşama aşama test edilir
Eğer süreç içinde doğruluğu test edilen adımlar, hedeflenen amaç doğrultusunda başarıyı getiriyorsa sonraki süreçlerde de izlenmesi gereken yol/yöntem bulunmuş demektir.
Prosedür bir çalışma alanında uygulanan sistematik metotlardır. Prosedürü genel olarak hedefe ulaşmak için kullanılan yol, yöntem ve metot olarak tanımlayabiliriz.
Bir metot veya yöntem, her zaman çözüm sunmaz. Çözüm sunması için test ve analiz edilmesi gerekir. Prosedürler, amaca götürmek için geçerliliği kanıtlanmış yol ve yöntemlerdir.
Prosedür için kurallar bütünü tanımlaması yapabiliriz. Prosedürü oluşturan bu kurallar, test edilmiş teorik ve pratik bir zemin üzerine kurulmalı ve yönetsel seviyede başarılı bir sonuç vermelidir. Genel bir yönetim anlayışı içinde fayda sağlayacağı öngörülen prosedürler, iş ve işlemlerin nasıl yapılacağını tarif eder.
Prosedür, bir faaliyetin nasıl gerçekleşeceğine dair çözüm önerileri sunar. Bir politika yönergesi olan prosedür, kurum içindeki iletişimin ve iş veriminin daha sağlıklı olmasını hedefler. Genel olarak prosedürlerin faydalarını aşağıdaki gibi özetleyebiliriz:
Prosedür bir işin nasıl yapılacağını tanımlayan bir belge veya kurallar bütünü olduğu için prosedürlerin dışına çıkmak zararlı sonuçlara neden olabilir. Bu nedenle organizasyon içinde bir işin gerçekleştirilme kılavuzu olan prosedürlere bağlı kalınması için çaba sarf edilir.
Prosedür gereği tabiri, önceden belirlenmiş metotlardan bağımsız hareket edilmemesi için kullanılmaktadır. Politika yönergesi olan prosedürün gereklerini yerine getirmek gerekir. Bu nedenle prosedür gereği prosedürlerin doğru bir şekilde izlenmesi gerektiğini ortaya koyan bir tabirdir.
Prosedürler kuruluşların büyüklüğüne, faaliyet alanına ve personellerin yetkinliğine göre hazırlanan dokümanlardır.
Kalite dokümanı olarak da bilinen prosedürler, organizasyon faaliyetlerinin sağlıklı bir şekilde işlemesi için çeşitlere sınıflara ayrılmıştır. Peki, bir organizasyon içinde yer alan prosedürler neler olabilir?
İşte bazı prosedür örnekleri:
Kısa bilgi: ISO’nun ISO 9001 konusunda getirdiği ISO 9001:2015 revizyonuyla birlikte pek çok doküman ve prosedür zorunlu olmaktan çıktı.
Prosedür ve talimat, genellikle birbiriyle karıştırılsa da farklı amaçlara hizmet eder. Bu iki terim arasında önemli farklar bulunmaktadır.
İşte prosedür ve talimat arasında temel farklar:
Prosedür;
ortaya koyan dokümanlardır.
Talimat ise;
teknik bilgi ve detay içeren dokümanlardır.
Prosedür nedir ne işe yarar ile ilgili şu İngilizce video kaynağına göz atabilirsiniz:
© 2015-2024 SNG Kalite. Tüm hakları saklıdır.
Bu konu hakkında düşüncelerinizi paylaşın